کدام سم برای ساس مناسب است؟

اگرچه همه‌ی آفریده‌ها، فواید و مضرات را در کنار هم دارند اما وجود هر نوع حشره‌ای در محیط زندگی می‌تواند ترازوی مضرات را کمی سنگین‌تر کند. ساس نیز یکی از حشراتی است که از خون موجودات خون‌گرم تغذیه می‌کند و به‌خصوص به خون انسان خیلی علاقه دارد. خوشبختانه سم برای ساس به بازار عرضه شده است و می‌توانیم با خرید سم کشنده ساس، با این گروه از حشرات به‌صورت دسته‌جمعی مقابله کنیم. در این مقاله ضمن آشنایی با ساس، عوارض ناشی از گزش آن، روش‌های شناسایی این حشره و فواید سم ساس کش به معرفی بهترین سم موجود در بازار خواهیم پرداخت.

ساس چیست؟

ساس از جمله آفاتی است که معمولاً در مناطق معتدل و گرمسیری یافت می‌شود و به‌راحتی نمی‌توان با آن مقابله کرد. این حشره، پوست انسان را از طریق خرطوم خود سوراخ و از خون برای تغذیه استفاده می‌کند. این حشرات بال ندارند و رنگ آن‌ها پس از مصرف خون، به رنگ قهوه‌ای روشن در می‌آید.

ساس‌هایی که به‌تازگی از تخم خارج می‌شوند معمولاً 5 تا 8 هفته طول می‌کشد تا به بلوغ برسند. از عجایب زندگی ساس‌ها این است که این موجودات می‌توانند 6 تا 9 ماه بدون غذا زنده بمانند. همین امر لزوم استفاده از سم برای ساس را دوچندان می‌نماید.

ساس‌ها بیشتر در کجا یافت می‌شوند؟

احتمال وجود ساس‌ها در برخی از مکان‌ها بیشتر است اما به‌طور کلی می‌توان انتظار داشت که این حشرات در هر جای مرطوب و گرمسیری یافت شوند. به‌خصوص در مکان‌هایی مانند هتل‌ها، خانه‌های سالمندان، بیمارستان‌ها و پادگان‌ها که رفت‌و‌آمد در این مراکز بسیار است و ممکن است بهداشت به‌صورت کامل رعایت نشود، احتمال حضور ساس نیز افزایش می‌یابد.

به‌طور کلی ساس‌ها معمولاً در تشک و تخت‌خواب، ملحفه و پتو، در شکاف‌ها و درز‌های روی دیوار وکابینت یا در پرز‌های فرش یافت می‌شوند. این حشرات تمایل دارند تا در طول روز در عمیق‌ترین شکاف‌ها و درز‌ها پنهان شوند و در طول شب به تغذیه بپردازند.

آیا ساس از روی لباس هم می گزد؟

ساس‌ها برای این‌که بتوانند به رگ‌های خونی دسترسی مستقیم داشته باشند حتماً باید روی پوست قرار گیرند. بنابراین امکان گزش ساس از روی لباس وجود ندارد. در این گونه موارد باید به گزش توسط پشه یا گال شک کرد.

نکات مهم برای پیش‌گیری از گزش توسط ساس‌ها

برای پیش‌گیری از گزش توسط ساس‌ها بهترین راه استفاده از سم برای ساس است. البته برخی از مواردی که لازم است به آن‌ها دقت کنید عبارتند از:

  • سعی کنید هنگام رفتن به تخت‌خواب، لباس‌های بلند بپوشید. اگرچه در برخی از موارد به‌نظر می‌رسد که ساس‌ها از روی لباس هم می‌توانند گزش را انجام دهند اما واقعیت این است که این موجودات به‌نحوی می‌توانند راهی به پوست پیدا کنند و به‌صورت مستقیم خرطوم خود را وارد پوست می‌کنند.
  • سعی کنید در هنگام خواب صورت و گردن خود را بپوشانید. ساس‌ها به این نواحی علاقه‌ی خاصی دارند.
فیلم تخم گذاری ساس و تجمع ساس روی تخت

گزش ساس‌ها چه عوارضی دارد؟

گزش ساس‌ها مانند گزش پشه‌ها، بدون عوارض نیست بلکه درد، تورم، التهاب، خارش، سوزش، واکنش‌های آلرژیک، قرمز شدن، تاول و عفونت ممکن است پس از گزیده شدن توسط ساس‌ها ایجاد شود. از طرفی از آن‌جا‌که ساس‌ها از خون تغذیه می‌کنند، در افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلاء هستند، گزش ساس‌ها می‌تواند موجب بروز کم‌خونی شود. از جمله مهم‌ترین عوارض ساس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد واکنش‌های آلرژیک

از مهم‌ترین عوارض گزش ساس‌ها می‌توان به واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌زا اشاره کرد. با توجه به این‌که ساس‌ها به‌صورت مستقیم خرطوم خود را وارد پوست می‌کنند، برای مکش بیشتر خون و جلوگیری از انعقاد آن، یک ماده‌ی ضد انقاد خون را همراه با بزاق به پوست وارد می‌کنند. این ماده در برخی از افراد سبب بروز واکنش‌های آلرژیک و ایجاد حساسیت می‌شود. حساسیت به نیش ساس می‌تواند به‌حدی زیاد باشد که منجر به آنافیلاکسی و مرگ شود. به‌همین دلیل است که استفاده از سم برای ساس توصیه می‌شود.

ایجاد عفونت

گزش توسط ساس می‌تواند موجب خارش شدید شود. از جمله بیماری‌های عفونی پوستی که ممکن است بر اثر خاراندن شدید پوست و ایجاد زخم حادت شوند، زرد زخم، لنفانژست و اکتیما است. دو بیماری اول عفونی و اکتیما ویروسی است.

آسیب روانی

استرس، اضطراب، بی‌خوابی و واکنش‌های سیستمیک از جمله آسیب‌های روانی ناشی از گزش ساس است. با توجه به این‌که این حشرات در طول شب فعالیت بیشتری دارند، معمولاً خواب از چشم میزبان خود می‌دزدند. به‌همین دلیل برای حفظ سلامت روانی پیشنهاد می‌شود که حتماً از سم برای ساس استفاده نمایید.

چگونه ساس‌ها را پیدا کنیم؟

در بسیاری از موارد، ساس‌ها ممکن است که با حشرات دیگری مانند سوسک فرش اشتباه گرفته شوند. با توجه به این‌که برای نابودی این حشره باید سم برای ساس را خریداری نمود، عدم تشخیص درست می‌تواند کنترل آن را با مشکل رو‌به‌رو کند. به این نکته هم دقت کنید که شناسایی و پاک‌سازی در مراحل اولیه توسط به‌کار بردن سم برای ساس، بسیار موثر‌تر از مراحل بعدی است. در ادامه به بررسی نشانه‌های وجود ساس خواهیم پرداخت:

جای باقی‌مانده از گزش

جای باقی‌مانده ناشی از گزش ساس ممکن است به‌صورت جای نیشه پشه یا کنه باشد. البته در برخی از افراد، واکنش نسبت به گزش ساس متفاوت است و ممکن است کهیر یا بثورات پوستی بروز نمایند. حتی این امکان وجود دارد که فرد هیچ واکنشی نسبت به گزش ساس از خود نشان ندهد.

بقایای لکه‌های قهوه‌ای

اگر لکه‌هایی به رنگ قهوه‌ای روی تشک یا ملحفه‌ها مشاهده کردید، می‌توانید از سم برای ساس استفاده نمایید. این لکه‌ها ناشی از له شدن این حشرات هستند.

مشاهده‌ی فضله

یکی دیگر از علائم هجوم ساس‌ها، مشاهده‌ی لکه‌های قهوه‌ای فضولات این حشرات است.

مشاهده‌ی تخم یا پوست

از آن‌جایی‌که همه‌ی حشرات پوست‌اندازی می‌کنند، مشاهده‌ی پوست ساس‌ها می‌تواند یک نشانه به‌منظور استفاده از سم برای ساس باشد. پوسته‌های این حشرات به‌رنگ زرد کم‌رنگ و تخم‌ها بسیار کوچک (در حد یک میلی‌متر) هستند.

مشاهده‌ی ساس‌ها

مشاهده‌ی ساس‌ها

مشاهده‌ی ساس‌ها

این حشرات با چشم غیر مسلح قابل دیدن هستند. بنابراین اگر توانستید آن‌ها را مشاهده کنید، بهترین راه مصرف سم برای ساس است.

چرا لازم است از سم برای ساس استفاده کنیم؟

ساس‌ها در طول زمان توانسته‌اند برای بقا بجنگند. این حشرات بسیار قوی هستند و در نتیجه مقابله با آن‌ها کار آسانی نیست. اما برای جنگ با این حشرات باید به یک سلاح هوشمند مجهز باشیم. یک سم مناسب برای ساس باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • سم باید قابلیت نفوذ و جذب بسیار داشته باشد به‌طوری‌که بتواند به شکاف‌ها و درز‌های عمیق نفوذ کند.
  • قدرت تاثیرگذاری سم باید بسیار بالا باشد.
  • در سم باید ماده‌ای وجود داشته باشد که ساس را به‌خود جذب نماید. زیرا ساس معمولاً در قسمت‌های عمیقی از شکاف‌ها و درز‌ها پنهان می‌شود.
  • سم نباید بو یا رنگ داشته باشد. در صورتی‌که سم بودار باشد نمی‌توان از آن در محیط بسته استفاده کرد.
  • ماندگاری سم باید بالا باشد زیرا در غیر این صورت مقرون به‌صرفه نخواهد بود.
  • سم نباید آسیبی به محیط زیست وارد کند.
  • سم نباید برای سلامتی انسان‌ها خطری داشته باشد. با توجه به این‌که معمولاً حیوانات خانگی هم با انسان‌ها هم‌زیست شده‌اند، سموم نباید آسیبی به سلامتی حیوانات خانگی وارد نمایند.
  • سم ساس باید بتواند در یک مرحله مقابله را انجام دهد. در صورتی‌که نیاز به مرحله‌ی دوم باشد، باید در انتخاب سم تجدید نظر کرد زیرا به‌نظر می‌رسد که ساس‌ها در مقابل سم مذکور، مقاوم شده باشند.

اقدامات ایمنی در هنگام استفاده از سم برای ساس

در هنگام استفاده از سم برای ساس باید به نکات ایمنی متعددی توجه کنید.

  • برچسب روی محصول را حتماً مطالعه کنید.
  • حتماً مطمئن شوید که سم برای ساس تولید شده باشد. در صورتی‌که سم منحصراً برای ساس نباشد، از آن استغاده نکنید.
  • از جمله مواردی که باید حتماً مد نظر قرار دهید این است که سم برای محیط بسته یا باز تولید شده است. اگر روی برچسب در مورد استفاده در محیط‌های بسته، موردی ذکر نشده است، از مصرف سم برای ساس در داخل منزل یا محل کار خودداری کنید.
  • این‌که از سم در چه مکان‌هایی از خانه می‌توانید استفاده کنید را هم باید مورد بررسی قرار دهید. به‌عنوان مثال آیا می‌توان از سم برای ساس روی تخت خواب یا مبلمان استفاده کرد؟
  • حتماً برای مصرف سم از ابزار حفاظتی مانند عینک، دستکش، لباس آستین بلند یا شلوار بلند استفاده نمایید. در ضمن بعد از سمپاشی سعی کنید محیط را برای مدتی ترک نمایید.

معرفی بهترین سم‌های ساس کش

اگرچه استفاده از سم برای ساس ضروری است اما باید دقت کنید تا سمی را انتخاب نمایید که بتواند ضمن موثر بودن، کم‌ترین آسیب را به محیط زیست و سلامت افراد وارد نماید. از بهترین سم‌های ساس‌کش می‌توان به سم ساس کش بدباگ و سم ساس پیرانا اشاره کرد.

درصد جواب دهی سم های مخصوص ساس

سم ساس کش پیرانا نتیجه 100% درصد

سم کشنده ساس بدباگ (bedbug) نتیجه 80% الا 90 درصد

سم ساس واندرساید نتیجه 50% درصد

سم سایپرمترین  نتیجه 30% درصد

سم کامن نتیجه 10 درصد

از معروف‌ترین سم‌ها است. در ادامه به بررسی محتویات سم و مزایای آن خواهیم پرداخت.

محتویات سم ضد ساس بدباگ

در ترکیبات این سم پایرترین، پایرتروئید، مواد جاذب رطوبت و برخی از اسانس‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

پایرترین نوعی حشره‌کش است که پایه‌ی گیاهی دارد. پایرتروئید هم اگرچه یک ترکیب شیمیایی است ولی هیچ خطری برای سلامتی و محیط زیست ایجاد نمی‌کند. این ترکیبات موجب جذب ساس به سم می‌شوند.

مواد جاذب رطوبت (مانند خاک دیاتومه یا بوریک اسید) با تخریب پوشش روی بدن ساس‌ها (که از آن‌ها حفاظت می‌کند) و کاهش آب بدن ساس‌ها به از بین بردن این حشرات کمک می‌کند.

استفاده از برخی روغن‌ها و اسانس‌ها نیز در ترکیب با موارد بالا می‌تواند موجب اثربخشی بیشتر سم برای ساس باشد. در ترکیبات سم بدباگ از روغن چریش استفاده شده است که می‌تواند در ترکیب با سایر مواد سم بر ساس‌ها در تمامی مراحل زندگی تاثیر‌گذار باشند.

برخی از مواد مانند نئونیکوتینوئید‌ها می‌توانند با اثر بر گیرنده‌های عصبی بر عملکرد ساس تاثیر گذاشته و موجب مرگ آن‌ها شوند.

مزایای سم ضد ساس بدباگ

از مهم‌ترین مزایای این سم عبارتند از:

بدباگ اوت

  • این سم قادر است از مرحله‌ی تخم تا بلوغ ساس را تحت تاثیر قرار دهد. این موضوع بسیار اهمیت دارد زیرا ساس‌ها در برابر اکثر سمومی که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته است، مقاوم شده‌اند.
  • استفاده از این سم آسان است.
  • این سم تهدید‌کننده‌ی سلامت انسان‌ها و حیوانات خانگی نیست.
  • سم ساس کش بدباگ بدون بو و رنگ است و آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند.
  • لازم نیست پس از مصرف آن به‌‌فکر پاک کردن بقایا باشید و هیچ ردی از سم باقی نخواهد ماند.
  • این سم مقرون به صرفه است.

این سم در سه بسته‌بندی یک، دو و چهار لیتری به بازار عرضه می‌شود.

سم ساس پیرانا (Pyranha)

سم ساس پیرانا از جمله معروف‌ترین سم‌های موثر بر ساس و ساخت کشور سوئیس است. هر لیتر از این سم می‌تواند 200 متر مربع از محیط را پوشش دهد و ضمن تاثیر فوری، به‌طور متوسط حدود 8 ماه ماندگاری دارد. البته بسته به این‌که محیط باز (سه تا شش ماه) باشد یا بسته (شش ماه تا یک‌سال)، میزان ماندگاری متفاوت است.

مزایای سم ضد ساس پیرانا

سم ساس تخت خواب

سم ساس تخت خواب

برخی از مزایای سم ضد ساس پیرانا شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کاربرد این سم آسان است.
  • تاثیرگذاری آن فوق‌العاده است.
  • استفاده از این سم ساس برای محیط‌های بسته بلامانع است.
  • سم پیرانا بدون بو، لکه‌گذاری و مقرون به‌صرفه است.
  • این سم توانایی اثر بر تخم ساس و خفه کردن آن در نطفه را دارد.
  • سم ساس پیرانا به محیط زیست و سلامتی انسان‌ها و حیوانات خانگی آسیب نمی‌رساند.
  • این سم در دو بسته‌بندی یک و چهار لیتری به بازار عرضه می‌شود.

سخن آخر

در بسیاری از مواقع، تشخیص دیر‌هنگام ساس می‌تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند. عوارض ناشی از گزش این حشره بسیار متعدد است و حتی آنافیلاکسی ناشی از ایجاد حساسیت می‌تواند موجب مرگ شود. از طرفی با توجه به این‌که این حشرات در برابر بسیاری از سموم مقاوم هستند، باید به فکر یک راه‌حل اساسی بود. استفاده از انواع سم برای ساس ممکن است نتیجه‌بخش نباشد. بنابراین باید به‌دنبال بهترین سم برای ساس بود.

سم ضد ساس بدباگ و پیرانا از بهترین سموم مورد استفاده برای مقابله با ساس‌ها در تمامی مراحل زندگی هستند. این سموم علاوه بر تاثیرگذاری بالا و مقرون به‌صرفه بودن، بدون بو و رنگ هستند و آسیبی به محیط زیست و سلامتی انسان و حیوانات خانگی نیز وارد نمی‌کنند. از طرفی می‌توان این سم‌ها را در هر محیطی مانند تشک، رخت‌خواب، مبلمان و … مصرف نمود. استفاده از این سموم برای مقابله با ساس‌ها می‌تواند یک راه‌حل تضمینی باشد.

کارشناس فروش یک   09109107280

کارشناس فروش دو    09109107360

جهت پیام در شبکه های مجازی واتساپ.ایتا.روبیکا.تلگرام (09913415391)